Wpływ diety na zdrowy wygląd

naglowek-posilek

Cześć!

W tym wpisie pokrótce wyjaśnię jaki wpływ na kondycję naszej skóry (opisywałam ją w tym wpisie) ma pokarm, który spożywamy.

Co jeść, a czego lepiej unikać?

„Jesteś tym, co jesz”

Zanim sięgniemy po coś niezdrowego do jedzenia lub do picia warto pomyśleć jak odbije się to na naszej skórze. 
Dla dobra skóry i właściwie całego organizmu, w każdej sytuacji należy pamiętać o poprawnym sposobie odżywiania się (zbilansowana dieta). Wykluczyć z codziennej diety niezdrowe produkty, a wprowadzić pełnowartościowe i bogate w witaminki posiłki. Na nic zdadzą się oczyszczające i nawilżające zabiegi kosmetyczne jeśli zamiast wody pijemy słodkie napoje gazowane, a zdrowe i pożywne produkty zastępujemy czymś słodkim (czekoladki, ciasteczka, batoniki). W przypadku problemów z suchą i łuszczącą się skórą należy wzbogacać dietę w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (tłuste ryby morskie, oleje roślinne, orzechy i pestki z dyni). Nie wolno zapominać także o piciu odpowiedniej ilości wody, bo bez niej niewiele zdziała nawet najdroższy krem nawilżający.

Należy pamiętać o zbilansowanej diecie!

Wpływ cukru na kondycję organizmu

Pewnie Was nie zaskoczę, jeśli napiszę, że duże ilości spożywczego cukru mają fatalny wpływ na nasz wygląd. Natomiast mało kto zdaje sobie sprawę, że wysoka zawartość glukozy we krwi sprzyja procesowi zwanemu glikacją białek. Polega on na łączeniu się cząsteczek glukozy z grupami aminowymi białek. Kiedy to się dzieje, w organizmie powstają tzw. produkty zaawansowanej glikacji białek, czyli cząsteczki AGE. Uszkadzają one kolagen i elastynę, przez co skóra ulega rozciągnięciu, wiotczeje i traci grubość.

Spożywanie dużej ilości cukru powoduje zaburzenia gospodarki hormonalnej. Często z tej przyczyny zmienia się skład sebum i wzrasta jego wydzielanie. Wtedy możemy zauważyć, że nasza cera jest przetłuszczona. Niestety mieszki włosowe też stają się osłabione i to właśnie powoduje przetłuszczone, łamliwe i skłonne do wypadania włosy (o włosach opowiadałam w tym wpisie). Należy pamiętać, że konsekwencje nadmiaru cukru w diecie to nie tylko przedwczesne starzenie. Powoduje on między innymi otyłość i otłuszczanie narządów wewnętrznych, utrudniając tym samym ich prawidłowe funkcjonowanie.

Duże ilości spożywczego cukru mają fatalny wpływ na nasz wygląd

Znaczenie witamin w urodzie

Niestety często umyka naszej uwadze fakt, że składniki odżywcze dostarczane z dietą wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci – czyli atrybutów urody.
Każda z nas nieraz robiła lub nadal korzysta z ‚domowych’ maseczek upiększających, które wykonuje się z owoców lub warzyw, równie dobrze produkty wykorzystywane do takiej metody pielęgnacji można po prostu zjeść. Ja zazwyczaj, kiedy wykonywałam sobie zabiegi z artykułów spożywczych, większość składników zjadałam i finalnie nie miałam co nałożyć na twarz. Poniżej przedstawię Wam podstawowe mikro i makroelementy, które są niezbędne do zdrowego i pięknego wyglądu.

Owoce czy warzywa wykorzystywane do domowych maseczek warto zjeść!

Rola białka w diecie

To najważniejszy składnik budulcowy. Odpowiada za tworzenie i odnowę wszystkich komórek organizmu. Dieta zawierająca pełnowartościowe białko dostarcza aminokwasy niezbędne do tworzenia włókien kolagenowych i sprężystych. Zapewni to skórze odpowiednią jędrność i gładkość. Jeśli w naszej diecie zabraknie właściwej ilości białka wpłynie to na wolniejszą regenerację naskórka i zmniejszenie jej elastyczności. Najlepsze źródła białka pełnowartościowego to mleko i przetwory mleczne, mięso, ryby, drób i jaja.

Białko w diecie zapewni skórze odpowiednią jędrność i gładkość

Witaminy dla urody

  • Witamina E,

Jest silnym przeciwutleniaczem, oznacza to, że chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi działaniem wolnych rodników. Wolne rodniki powstają zarówno w procesie przemiany materii, jak i atakują nas z zewnątrz np. z zanieczyszczonego środowiska czy dymu tytoniowego. Witamina E nazywana jest często witaminą młodości, gdyż wpływa na odpowiednią elastyczność skóry i zapobiega powstawaniu zmarszczek. Chroni skórę przed niekorzystnym działaniem promieni UV, które mogą powodować przebarwienia. Wykazuje ona też działanie przeciwzapalne, przez co odgrywa dużą rolę w leczeniu chorób skóry (np. trądzik i łojotokowe zapalenie skóry). Dobrze wpływa na nawilżenie skóry, chroni przed jej wysuszeniem, ma silne działanie ochronne. Badania wykazują, że naturalna witamina E jest dwukrotnie lepiej przyswajana przez organizm niż jej forma syntetyczna, dlatego zamiast przyjmować ją w postaci kapsułek z olejem, należy wzbogacić dietę o jej źródła naturalne. Najwięcej witaminy E znajdziemy w: olejach roślinnych tłoczonych na zimno (z zarodków pszenicy, słonecznikowym, rzepakowym), nasionach słonecznika, orzechach laskowych i migdałach.

Witamina E nazywana jest witaminą młodości

  • Witamina C,

Czyli kolejny silny przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki. Stymuluje syntezę kolagenu w skórze, którego ilość spada wraz z wiekiem. Witamina C wpływa także na produkcję ceramidów w skórze, poprawia barierę lipidową naskórka, przez co skóra staje się bardziej odporna na czynniki zewnętrzne, bardziej elastyczna i lepiej nawilżona. Wzmacniające działanie tej witaminy na budowę naczyń krwionośnych ma szczególne znaczenie dla osób ze skórą płytko unaczynioną i wrażliwą. Bogactwo witaminy C odnajdziemy w warzywach i owocach, najwięcej zawierają jej: czarna porzeczka, papryka czerwona, natka pietruszki, jarmuż i owoce dzikiej róży.

Witamina C poprawia elastyczność i nawilżenie skóry

  • Witamina A,

Kolejna antyoksydacyjna broń w walce z wolnymi rodnikami uszkadzającymi komórki skóry. Zapobiega chorobom skóry oraz reguluje czynność gruczołów łojowych i proces rogowacenia naskórka. Dzięki niej skóra jest gładka, delikatna i wolniej traci wodę. Ponadto witamina A przyspiesza cykl odnowy komórkowej i wpływa na poprawną budowę keratyny, z której zbudowane są włosy i paznokcie. Wszystkie zjedzone surówki z marchwi, soki warzywne, warzywa zielone i pomarańczowe owoce (melony, mango, morele, brzoskwinie) sprawią, że na wyglądzie zyska skóra całego ciała a włosy i paznokcie będą odporne na łamliwość.

Dzięki niej skóra jest gładka, delikatna i wolniej traci wodę

  •   Witaminy z grupy B,

W szczególności biotyna, witamina B5 i B2niezbędne organizmowi do utrzymania pięknej skóry, włosów i paznokci. Biotyna leczy stany zapalne skóry, zapobiega łysieniu i siwieniu. Jej niedobór może wywołać zaburzenie wzrostu paznokci, łojotok, łupież i zmiany zabarwienia skóry (skóra szara i matowa). Niedobór witaminy B2 powoduje świąd i łuszczenie skóry, a także pęknięcia w kącikach ust (tzw. zajady). Zauważono ponadto, że wpływa pobudzająco na porost włosów. Witamina B5 to przede wszystkim wpływ na włosy, a jej obecność jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu włosów. Witamina ta wchodzi w skład elementów budulcowych włosa odpowiedzialnych za jego siłę i sprężystość. Jest też ważnym składnikiem utrzymującym odpowiednią wilgotność włosów. Wszystkie te witaminy znajdziemy w jajach, mleku, serach, produktach pełnoziarnistych i drożdżach.

Niezbędne organizmowi do utrzymania pięknej skóry, włosów i paznokci

Rola składników mineralnych w urodzie

  • Cynk,

Poprawia wygląd i kolor skóry, a także bierze czynny udział w przetwarzaniu kwasów tłuszczowych, co ma wpływ na jej regeneracji. Wpływa też na gospodarkę witaminy A, która ma znaczący wpływ na proces keratynizacji (rogowacenie) naskórka, jak też włosów i paznokci. Długotrwały niedobór powoduje z początku zahamowanie wzrostu, później przerzedzanie się włosów, zaś w skrajnych przypadkach może doprowadzić do łysienia. Braki tego związku dla skóry to m.in. powstawanie trądziku i trudno gojących się wykwitów. Najbogatsze źródła cynku to wątroba cielęca, pestki dyni, kakao, biała fasola i kasza gryczana.

Cynk poprawia wygląd i kolor skóry

  • Krzem,

Poprzez stymulowanie syntezy hydroksylazy prolinowej (proces syntezy kolagenu) pierwiastek ten uczestniczy w biosyntezie kolagenu, przez co odpowiada za sprężystość i elastyczność naskórka oraz skóry właściwej. Przez to zapobiega przedwczesnemu wiotczeniu skóry i opóźnia proces jej starzenia się. Ma także wzmacniający wpływ na włosy i paznokcie oraz zapobiega ich łamliwości. Źródła tego pierwiastka to np. czosnek, szczypiorek, płatki owsiane i herbatka ze skrzypu.

Krzem odpowiada za sprężystość i elastyczność naskórka oraz skóry właściwej

  • Miedź,

Działa przeciw starzeniu, uelastycznia i dotlenia skórę. Jest też pierwiastkiem wzmacniającym włosy. Wpływa bowiem na wzrost prawidłowej struktury rogowej włosa. Niedostatek tego pierwiastka skutkuje np. zbyt małą liczbą „mostków dwusiarczkowych”, które wzmacniają siłę i sprężystość włosów. W konsekwencji włosy stają się słabe i poskręcane.  Znajdziemy ją w nasionach roślin strączkowych, całych ziarnach zbóż, orzechach, jabłkach i miodzie.

Miedź działa przeciw starzeniu, uelastycznia i dotlenia skórę

Podsumowanie

Skóra, włosy i paznokcie są odzwierciedleniem naszego zdrowia i stanu odżywienia. Prawidłowo zbilansowana dieta z dużą ilością antyoksydantów, NNKT (egzogenne kwasy tłuszczowe) i minerałów. Spożywanie dużej ilości wody zapewni nam zdrową i dobrze nawilżoną skórę, a także silne włosy i paznokcie oraz przyczyni się do zgrabnej sylwetki.

Pamiętajcie o tym i dbajcie o siebie!

Zachęcam do odwiedzin mojego facebookowego oraz instagramowego bloga!

8 komentarzy do “Wpływ diety na zdrowy wygląd

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *